Halong bay

9 maart 2017 - Vietnam Halong Bay official, Vietnam

Vandaag verlaten we de stad en vertrekken al vroeg naar Halong bay aan de kust. De chauffeur spreekt geen woord Engels, maar is de taal van de stadsjungle meer dan meester. De auto wordt luid toeterend in elk gaatje dat hij kan vinden gepropt en spookrijden is zijn tweede natuur. Opvallend is dat iedereen zonder middelvinger op te steken zich laat snijden en weg duwen. Desondanks rijden we in slakkengang de stad uit.

Onderweg worden we twee keer gelucht. De eerst stop is bij een weverij waar gehandicapten heel knap kleurrijke, maar afschuwelijk lelijke kleden borduren. We moesten vooral onze creditcard niet vergeten mee naar binnen te nemen.

Iets verreden zijn weer tientallen, zo niet honderden toeristen bij elkaar gedreven om te zien hoe parels kunstmatig kunnen worden geoogst. Heeeeel leuk. ☹️☹️

Langzaam zien we de contouren van Halong bay opdoemen. Het is een karstgebergte in zee. Typische steile bergen die als eilandjes poreuzen uit de zee. Heel apart en ook een van de bekendste bezienswaardigheden van Vietnam. Zoals we al wisten is Vietnam door het massatoerisme ontdekt en zijn we verre van alleen. Tientallen boten (ik schat zo'n 150) boten liggen klaar om de menses stroom te verwerken.

Rond enen gaan we aan boord van de luxe Indochina adventure. We hebben een prachtige kamer met grote ramen zodat we vanuit bed de groene spitse bergen aan ons voorbij zien glijden. Er zijn 21 gasten aan boord. Best een gezellig groepje.

Het regent niet (zoals voorspeld), maar de mist ontneemt ons de bekende vergezichten. Om vier uur komen we bij een vissersdorp, waar we een half uurtje worden rond geroeid. Hier woonden 4 jaar geleden nog 800 mensen. De snel toegenomen welvaart heeft bijna iedereen naar het vasteland gelokt en er wonen nu nog maar 100 vissers. Over nog eens 4 jaar is waarschijnlijk iedereen verdwenen.

Als we de andere morgen wakker worden zijn de bergen in een dikke mist verdwenen. Desondanks vroeg op om naar een uitzichtpunt te klimmen. Boven helemaal nada natuurlijk, maar halverwege toch nog eventjes een helder moment om iets van de mooie omgeving op de fito te zetten. Dat was het dan. De andere attracties uit de folder (mooie grot, kanotocht, op inktvis vissen) worden voor het gemak vergeten. Ook de indrukwekkende zeilen, te zien in elke folder, worden op geen enkele boot gehesen. De Amerikanen hebben de oorlog verloren, maar het kapitalisme heeft hier alsnog gezegevierd. Jammer van zo'n uniek gebied.

Via twee toeristenvallen (dure beelden en nog een weverij) terug naar Hanoi. We hebben een paar uur en slenteren nog even door de oude stad. Het is weekend en het centrum is auto en motorvrij gemaakt. Een.verademing, wat een rust. Bandjes spelen op straat, restaurantjes hebben de straat overgenomen en kinderen spelen op straat. Wat een verschil!  Geweldig. We vinden het jammer om de stad te verlaten, maar de trein naar Sa Pa vertrekt vanavond. Op naar nieuwe avonturen. De 'beloofde' kou heeft daar gelukkig de komende dagen plaats gemaakt voor droog weer, een zonnetje en een heerlijke temperatuur van 25C.

1. Janneke:
    10 maart 2017
    Weer heel wat avonturen! Wel even "echte" toetisten.... Heel leuk om zo op de hoogte te blijven en top geschreven Jos, er is een schrijver aan je verloren gegaan. Liefs, Janneke en Arie
  2. Herman en Lucie Breur:
    Hoi Jos en Ineke,
    Prachtige reisverhalen. Jammer van die mist langs de kust. Jullie maken altijd van die mooie foto's. We hopen dat er toch nog een paar geslaagd zijn, ondanks die mist. Dat zo''n drukke stad door de verlossing van al dat blik dan plotseling kan veranderen hè! Na de scooter,het busje, de boot vanavond weer iets anders...... de trein! Op naar het volgende avontuur...... de trein. Veel plezier verder.
    Groetjes,
    Herman en Lucie
  3. Hans & An:
    11 maart 2017
    Geweldig, het is of we er zelf weer zijn maar gelukkig hebben wij de toeristenvallen kunnen vermijden; Sa Pa hebben wij gelaten voor wat het was omdat het te koud en te nat was toen; we kijken uit naar jullie verslag; veel plezier
  4. Teuntje:
    11 maart 2017
    Ziet er op de foto best idyllisch uit met de verlichting op de boten.......
    Jammer dat je niet ver weg kunt kijken door de mist......Gelukkig breken er na de treinreis betere tijden aan, begrijp ik. Véél plezier en houd ons op de hoogte......!!!Leuk.
  5. Nine de Harder:
    13 maart 2017
    Ha luitjes,

Ik kijk echt naar de verslagen en foto"s uit.Dat jullie nu zoveel meemaken en
    ik boerenkaas op de markt haal,wel een groot verschil maar toch ook lekker!!!!

Dikke kus van Nine