Hue: De oude hoofdstad

14 maart 2017 - Hue, Vietnam

Het is een uurtje vliegen vanuit het regenachtige Hanoi naar de zon van Hue in het midden van Vietnam. Hue was vroeger de hoofdstad van Vietnam en tussen 1803 en 1945 hebben hier 13 koningen de scepter gezwaaid. In hun grootheidswaanzin hebben ze de hele stad vol gebouwd met prachtige paleizen en graftombes. Morgen gaan we de mooiste bekijken, waaronder de 'Verboden Stad'.

We hebben een leuk hotel in het centrum. Ook hier veel scooters, maar alles is veel gemoedelijker. Een paar straten zijn door de (rugzak)toeristen veroverd en een aaneenschakeling van goedkope hostels, gezellige restaurants en bars. Heel gezellig. We struinen wat rond, eten wat en genieten van het gezellige sfeertje.

De tweede dag in Hue gaan we om 8:30 op stap met de leuke Toan. Hij is 1 jaar gids, spreekt gebrekkig Engels maar is een hele leuke knul. Trots toont hij zijn trouwfoto's van 7 maanden geleden. Zijn huis was overstroomd en hij staat in pak met zijn mooie bruid tot zijn knieën in het water. Feest na de plechtigheid werd dus afgelast en een week later was iedereen weer welkom. Als kind was Hue ook overstroomd. Dambreuk. Mensen hebben dagen op het dak gezeten. Hij herinnert zich nog dat hij op de rug van zijn vader boven water bleef. Bizarre verhalen.

We lopen 's ochtends een stukje naar de Parfum rivier. Hier nemen we een drakenboot (zie foto) en varen een stuk de rivier op. Bij de mooie Thien Mu Pagode gaan we er uit.  Dit Boedistisch heiligdom is een van de heiligste plekken van Vietnam. (foto's konden niet in deze blog worden geplaatst. Zal ze later op Facebook zetten).

Vervolgens naar de graftombe van Koning Ming Mang, de tweede van dertien koningen van de laatste dynastie. Het was eerst zijn buitenhuis, waar hij lekker te keer kon gaan met zijn ruim 400 vrouwen. Na zijn dood werd hij hier begraven en het grote complex een ontoegankelijke graftombe. Zijn enorme bed waar hij met meerdere vrouwen tegelijk kon slapen onder het toeziend oog van Boeddha is nog prominent aanwezig in een van de gebouwen.

Na de lunch bezoeken we de Citadel. Een enorm complex aan de oever van de Parfum rivier. Dat was het ommuurde paleis van alle 13 koningen (1803 - 1945). Het grootste deel was alleen toegankelijk voor de koning, zijn vrouwen en eunuchen (gecastreerde mannelijke bedienden). Veel gebouwen zijn door de Amerikanen gebombardeerd, maar de belangrijkste zijn opnieuw opgebouwd. We krijgen veel info over de koningen, het leven hier en de gebouwen en zouden een hele blog hiermee kunnen vullen. Voor geïnteresseerden: Google is your best friend.

Na een paar uur 'Verboden Stad' rijden we nog even langs bij de Dong Ba Market, de belangrijkste markt van de stad. Hier kun je alles krijgen, van vis, groenten en vlees tot kleding en zeep. Iedereen heeft in het twee verdieping hoge gebouw een paar vierkante meter om de waar uit te stallen. Nauwelijks ruimte om ook zelf in de kraam te staan. Het is ook bloedheet en ik zou al na een uur gillend gek naar buiten rennen.

's Avonds weer lekker buiten eten. Het is vandaag droog gebleven en de bewolking zorgde er voor dat het niet te warm werd. Ook nu is het heerlijk koel. De komende dagen is (veel) regen voorspeld. Gelukkig zaten ze er tot nu toe vaak naast, dus we hopen in Hoi An, waar we morgen naar toe gaan, toch een paar mooie dagen te hebben.

1. Nine de Harder:
    Ha globetrotters,

Wat hebben jullie al enorm veel gezien.Al die indrukken echt heel boeiend. Leuk Jos
    dat je zo veel erover kan vertellen/schrijven.Nog een beetje met de beentjes in de zon
    Ien. Veel plezier en tot mails.
    Lfs van Nine
  2. Marco en ronald uruguay:
    14 maart 2017
    Leuk jullie verhalen en belevenissen .
    Gr marco ronald.
  3. Herman en Lucie Breur:
    14 maart 2017
    Enerverend en interessant allemaal. Wat een mooie indrukken doen jullie op. Heel leuk om dit allemaal met jullie op grote afstand te mogen delen.
    Groetjes,
    Herman en Lucie
  4. Anneke:
    HEIMWEE!!
  5. Lucy:
    14 maart 2017
    Wat interessant allemaal en wat kun jij er boeiend over schrijven, Jos.
    Je trouwfeest zal toch niet doorgaan vanwege overstromingen. Hij mag dan gebrekkig Engels spreken, het is wel een leuke gids en dat is belangrijker.
    Mooie foto's, ook. Veel plezier nog, hopelijk niet in de regen.
    Liefs van Lucy.
  6. Henri, Anne marie, Thomas en Rosalie:
    14 maart 2017
    Weer een boeiend, leuk verslag. Fijn dat jullie zo genieten! Geniet ervan.
    Ik zal Ans het verslag laten lezen.
    Dikke kus
  7. Elsemieke:
    Leuke belevenissen weer!
    Xxx Mik
  8. Teuntje:
    16 maart 2017
    Wat heerlijk voor jullie om dit alles mee te mogen maken....
    Ik zie in het cafeetje op de foto, dat het er al niet anders aan toe gaat dan hier, jonge mensen, hun blik gericht op de smartphone....... .
  9. Ger en Vera:
    16 maart 2017
    Volgen jullie met belangstelling, waren door andere vrienden die er hebben gefietst al enigzins op de hoogte, maar ieder beleeft het toch op eigen wijze. Go ede en ook gezonde voortzetting. kijken uit naar het vogelsoorten.uu
  10. René:
    16 maart 2017
    Geweldig verslag. Ik krijg gelijk een beeld van Vietnam en ook van haar geschiedenis. ga door met genieten!