Saigon (Ho Chi Minh City): Verrassend leuk.

20 maart 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Met weemoed nemen we afscheid van het romantische Hoi An en vliegen naar Honchi Minh City, het vroegere Saigon. Het valt meteen op dat het een stuk moderner is. Brede straten,hoge gebouwen en moderne winkels. Het verkeer is ook hier chaotisch, maar stopt 80% wel voor een stoplicht!. Het is bloedheet, maar door de zeewind goed te doen.

We struinen een paar uur door het centrum, waar 'oom'  Ho Chi Minh prominent voor een prachtig verlicht koloniaal gebouw de show steelt. Er is ook een mini uitvoering van de Notre Dame die refereert aan de lange Franse overheersing.

's Avonds hebben we een unieke ervaring. We hebben een tafel bij restaurant Noir geboekt. Voor we aan tafel gaan moeten we alle spullen die licht kunnen geven afgeven, waarna we aan de schouder van een blinde man een pikdonkere ruimte in worden geloodst. Op de tast gaan we aan tafel. Hier krijgen we een verrassingsmenu, bestaande uit 4 voorgerechtjes, 4 hoofdgerechtjes en 3 toetjes. Aan ons om te raden wat het is. Ondertussen schenkt de blinde Deng probleemloos de wijn uit. Heel erg apart en ook vreselijk leuk.

Na afloop krijgen we van de Nederlandse eigenaar uitleg over wat we gegeten hebben. Wat ons betreft 3 Michelin sterren!! We raken aan de praat en hij blijkt na afronding van de hotelschool al 12 jaar in Vietnam te wonen. Zijn personeel bestaat uit blinden en doven, die geen kans maken op de normale arbeidsmarkt. Ze zijn extra gemotiveerd en super vriendelijk. Een aanrader!!!

We hebben een volle dag in Saigon en rijden met de auto naar de Cu Chi tunnels. Cu Chi ligt op 60 km van Saigon en was in de Vietnamoorlog een onneembare verzetshaard. Overdag werkten ze op het veld, maar 's avonds jaagden ze de Amerikanen op. Cu Chi werd vanuit de lucht plat gebombardeerd, zodat de Vietcong ondergronds ging. Maar liefst 250 km aan tunnels werd gegraven. De toegang was onder een paar bladeren verstopt. Ideaal voor een guerrilla oorlog. Na het bekijken van een propagandafilmpje gingen we de tunnels in. Wat klein en benauwd! En dan te bedenken dat ze groter zijn gemaakt voor de toeristen, anders hadden we halverwege klem gezeten. Ien gaat als 'vrijwilliger' even in zo'n (te) klein gat en moet er even later met drie mensen uit gehesen worden (lachen !! Staat op film) Overal waren booby traps geplaatst om de Amerikanen op afstand te houden. Heel indrukwekkend allemaal.

Bijna twee uur verder stoppen we bij een kleurrijke kerk. Elke dag is er om12 uur een dienst met meer dan honderd in wit geklede mannen en vrouwen. Als we aankomen viel onze mond open. Wat een kleuren en wat een perfecte indeling van de kerkgangers. Het doet een beetje Boeddistisch aan. Veel 'gejammer' en regelmatig geknield buigen. De meeste mensen zijn oud en doorleefd  en bovendien heel vriendelijk. Het was zeker de lange omweg waard.

's Avonds weer de stad in. We eten op het dak van een restaurant vlak naast de grootste toren van Saigon. Iets verderop kleurt een ander gebouw alle kleuren van de regenboog. Leuk plekje om Saigon voor nu (we komen nog twee keer een nachtje terug) af te sluiten. Morgen vier dagen naar de Mekong Delta met als eerste de rivier cruise met de Mekong Eyes. We kijken er naar uit!

1. Herman en Lucie Breur:
    20 maart 2017
    Wat een (eet)avonturen! Heerlijk! Mooi toch dat blinden en doven zo worden ingezet.
  2. Janneke:
    20 maart 2017
    Geweldig weer! Vooral ook dat restaurant. Herl bijzonder! Liefs van ons!
  3. Erik en Denise:
    20 maart 2017
    Wat een stad, wat een mooie gebouwen, zowel van binnen als van buiten.
    Jullie maken echt een hoop mee ! Spannend om zo in het donker te eten en wat een bijzonder verhaal wat daar achter zit...... Het restaurant heet dus niet voor niets " Noir" !
    Wisten jullie dit van te voren of was dat een verrassing van de reisagent ?
    Staat je leuk Ien, die " hoed" ha, ha !
    Van de trein naar het vliegtuig, dan weer in de auto en straks weer de boot.
    Een afwisselendere manier van reizen kan bijna niet.
    Heel veel plezier de komende dagen!
    P.S. komen jullie eigenlijk wel tot rust ?

Lieve groet,
    Denise & Erik
  4. Ivonne:
    20 maart 2017
    Ik vind jullie heel dapper om op de tast te gaan eten. Ik zou het niet durven!
  5. René:
    20 maart 2017
    Geweldig verhaal. Je had schrijver moeten worden. Dat je daar zat te eten zonder iets te zien was het zelfde als de belevenis van de blinde. Mooie ervaring denk ik zo.
  6. Edith van Broekhoven:
    20 maart 2017
    Wat is Hoi An mooi dan is het moeilijk afscheid nemen en wat zijn de foto's mooi !
  7. Elsemieke:
    21 maart 2017
    Leuk verhaal weer! En ook hele leuke foto's! Spannend hoor die tunnels.. en ook dat eten...wellicht hebben jullie slang, aap, hond, slak gegeten?? Nog heel veel plezier!!
    Liefs van ons!
  8. Ron:
    21 maart 2017
    is leuk om het allemaal te lezen. Yanos gaat ook naar Vietnam, vertrekt over een paar dagen naar Hanoi.
  9. Lucy van den Berg:
    21 maart 2017
    Ik geniet van de verhalen (prachtig toch als doven en blinden door zo'n man aan het werk kunnen!) en van de foto's! Het liefst wil ik het dan meteen met Piet delen, maar dat gaat heaas niet meer. Heel veel liefs van Lucy.